قیمت روز طلا: 3,500,000 تومان
قیمت روز طلا: 3,500,000 تومان

شناسنامه GIA چیست ؟

در این مقاله چه می‌خوانیم ...

شناسنامه GIA چیست ؟

 

GIA

اولین آزمایشگاه گوهرشناسی GIA در سال 1931 تأسیس شد و استانداردهایی را برای ارزیابی سنگ های قیمتی ایجاد کرد. GIA مخفف “موسسه گوهرشناسی آمریکا” (Gemological Institute of America) است. GIA به عنوان یک سازمان غیر انتفاعی ، تحقیقات و آموزش گوهرشناسی و جواهرات را همراه با درجه بندی سنگ های قیمتی در سراسر جهان ارائه می دهد.

مرکز GIA در کارلس‌بد کالیفرنیا واقع شده است و در 13 کشور فعال است.موسسه گوهر شناسی آمریکا GIAGIA سیستم درجه بندی 4Cs را ایجاد کرده و همچنین دارای دقیق‌ترین و بی‌نقص‌ترین استانداردهای سیستم درجه بندی الماس نسبت به آزمایشگاه های گوهرشناسی دیگر (آزمایشگاه های دیگر IGI ، AGS ، GSI ، EGL) است. یک آزمایشگاه گوهرشناسی مستقل معتبر مانند GIA شناسنامه یا گزارش یا سرتیفیکیت الماس صادر می کند.

شناسنامه الماس گرید شده توسط GIA شامل درجه بندی وزن ، تراش ، رنگ و پاکی الماس است. این گریدها بر اساس آنچه که گوهرشناس در آزمایشگاه تعیین میکند است. سایر اطلاعات از جمله پولیش ، تقارن ، فلورسانس و تصویری که الماس را نشان می دهد نیز در شناسنامه موجود است.

 

درباره موسسه GIA

رابرت شیپلی آمریکایی در15 فوریه  1931 موسسه GIA  را در کالیفرنیای جنوبی تاسیس کرد. شیپلی در واقع یک فروشنده خرده پا در صنعت طلا و جواهر بود، که توانست با پس انداز خود GIA  را تاسیس نماید. این مجموعه دارای مراکز تحقیق و آموزش در مورد روش‌های تولید سنگ‌های مصنوعی واکتشافات جدید نیز هست. همچنین در این مرکز به علاقمندان گوهر شناسی، طراحی و فروشندگی حرفه‌ای جواهرات را آموزش می‌دهند. دیپلم این موسسه  Graduate Gemologist نام دارد و با نام اختصاری G.G.diploma شناخته می شود. تمرکز این دیپلم بر روی شناسایی و درجه بندی سنگ‌های قیمتی است، که بالاترین گواهی نامه صنعتی این موسسه محسوب می‌شود.

 

شناسنامه GIA چیست ؟

 

موسسه گوهرشناسی GIA  چگونه فعالیت می‌کند

زمانی که یک قطعه الماس یا یک سنگ قیمتی را برای آزمایش به GIA  می‌فرستند، این مجموعه با استفاده از سخت‌ترین و دقیق‌ترین روش‌ها، به تعیین درجه بندی الماس می‌پردازد. در این آزمایشگاه چندین مرحله بسیار دقیق، با ظرافت موشکافانه‌ای  بر روس الماس انجام می‌گردد، تا الماس را از همه جنبه‌ها مورد آزمایش  و بررسی قرار دهند و در نهایت، خلوص الماس را تعیین کنند.

معنی گواهی نامه GIA چیست؟

گواهی نامه GIA در واقع گزارش کامل و دقیق در مورد یک الماس است که تحت آزمایش‌های بسیار دقیق و حرفه‌ای قرار گرفته و کیفیت آن بر اساس استانداردهای موجود تعیین شده است. در واقع این گواهی نامه شناسنامه الماس است که در اختیار صاحب الماس قرار می‌گیرد.

مزیت الماس شناسنامه‌دار چیست؟

یکی از اصلی‌ترین مزایای سنگ‌هایی که شناسنامه GIA را دارند، این است که از ارزش و اعتبار جهانی برخودار هستند. این سنگ‌ها از نظر رنگ، تراش، وزن و شفافیت مورد ارزیابی‌های دقیق و قابل اعتمادی قرار می‌گیرند. در واقع این شناسنامه بر اساس مولفه‌های لیست راپاپوت و استانداردهای آن ارزش‌گذاری و قیمت‌گذاری می‌گردد. همین امر یکی از دلایل مهم اطمینان خاطر و اعتماد خریداران می‌باشد.

راپاپورت چیست؟

مارتین راپاپورت در سال 1978 میلادی یک لیست از قیمت الماس‌های تراش خورده را ایجاد کرد. هدف از ارائه چنین لیستی، قیمت گذاری الماس‌ها بر اساس 4 فاکتور اصلی یعنی، رنگ، تراش، پاکی و وزن می‌باشد. قیمت سنگ‌ها دائم در حال تغییر هستند، این امر به دلیل نوسانات قیمت در بازار است که خود ناشی از حجم خرید و نحوه تسویه و عوامل تاثیرگذار دیگر می‎باشد، به همین دلیل  این لیست کمک می‌کند که در بازار بین المللی یک استاندارد برای تعیین قیمت الماس وجود داشته باشد. این لیست در روز سشنبه هر هفته به روزرسانی و منتشر می‌شود.

ارزش‌گذاری الماس چگونه انجام می‌گیرد

موسسه گوهر شناسی آمریکا برای ارزش گذاری از 4 فاکتور اصلی که شامل: رنگ، تراش، شفافیت و وزن استفاده می‌نماید. کیفیت انواع الماس با 4 حرف C انگلیسی یا در واقع C4 مشخص می‌شود. هر کدام از این حروف C سرواژه یک کلمه است.

  •   C اول به معنای CUT یا همان برش است.
  • C   دوم برای Color به معنای رنگ.
  • C  سوم برای Clarity یا شفافیت.
  • و در نهایت C  آخر به معنی CARAT یا همان قیراط می‌باشد.

البته فاکتورهای تخصصی‌تری نیز وجود دارند که در تغییر میزان ارزش‌گذاری یا قیمت الماس اثر گذارند. اما مولفه‌های اصلی همان C4 می‌باشند.

تراش الماس اولین  C ( CUT)

 تراش الماس به شکل های گوناگونی انجام می‌گردد که هر کدام دارای زاوایا و وجه برش خاص هستند که آن را از دیگری متمایز می‌سازد. به طور مثال برش گرد یا همان برلیان معروف، دارای 58 وجه برش بوده که به سه قسمت مساوی تقسیم شده است. بالاترین قسمت این سنگ جواهر” تاج ” نام دارد که بزرگ‌ترین سطح صاف سنگ را تشکیل می‌دهد. از انواع برش‌های دیگر می‌توان به مارکیز، امرالد، قلب، اشکی، پرنسسی و بیضی اشاره کرد. هرچقدر این تراش‌ها دقیق‌تر و زوایه سطوح به استاندارد نزدیک‌تر باشد، درخشش، بازتاب نور و شکست نور سفید و در نهایت تولید طیف‌های رنگین‌کمانی بیشتر خواهد بود.

رنگ الماس( Color ) یا همان C دوم

رنگ‌های الماس طیف بسیار گسترده‌ای دارند که با حروف لاتین D  تا M نمایش داده می‌شوند و به طور کلی به شش دسته تقسیم می‌گردند: کاملا بی‌رنگ، بی‌رنگ، زرد بسیار کمرنگ، زرد کمرنگ، قهوه‌ای، قهوه‌ای پر رنگ.البته الماس در رنگ‌های فانتری هم در طبیعت وجود دارند که بسیار هم کمیاب هستند مانند، صورتی، ارغوانی، آبی، قرمز و حتی سیاه. الماس‌های بی‌رنگ یا همان گروه  Dبی‌رنگ‌ترین و گران‌ترین  طیف رنگی الماس می‌باشند. الماس‌های سفید به دلیل بی‌رنگ بودن‌شان بسیار ارزشمند هستند.   

شفافیت الماس یا Clarity  سومین C

بر اساس میزان ناخالصی در الماس‌ها و نحوه جایگیری این ناخالصی‌ها، الماس را ارزش گذاری می‌کنند. زمانی که با یک ذره بین با بزرگنمایی 10 برابر به داخل الماس نگاه می‌کنیم، این ناخالضی‌ها قابل تشخیص هستند. برای نشان دادن پاک‌ترین الماس از نماد  FL استفاده می‌کنند.

 چهارمین C یا همان وزن الماس (   Carat)

واحد اندازه‌گیری وزن الماس قیراط ( CT  ) است. هر قیراط برابر با یک پنجم گرم است. یعنی یک گرم برابر است با 5 قیراط. هر چه وزن الماس بیشتر، قیمت آن هم بالاتر خواهد بود. البته این افزایش قیمت به صورت تصاعدی محاسبه می‌شود. یعنی الزاما یک برلیان 2 قیراطی در  برابر برلیان یک قیراطی نباید دو برابر قیمت داشته باشد و ممکن است چندین برابر قیمت‌گذاری گردد.این امر به این دلیل است که، وزن تنها عامل ارزش‌گذاری الماس نیست، و تک تک عوامل بالا موثرمی‌باشند.

شناسنامه GIA چیست ؟

1. تیتر ریپورت – چه کسی الماس را درجه بندی کرده است؟

اولین جزئیاتی که باید جستجو شود نام آزمایشگاه صادر کننده است. آزمایشگاه های مشهور این صنعت GIA، AGS ، EGL، IGI و HRD هستند اما همچنین “خدمات ویژه” دیگری نیز وجود دارند که گزارشات را نیز صادر می کنند. سوال مهمتر در اینجا این است که چه کسی از این خدمات تخصصی استفاده می کند و چرا؟ شما ممکن است به طور آشکار با معاملات “ارزان” الماس روبرو شده باشید که با گزارش های درجه بندی مبهم از ارزیابی کنندگان “مستقل” یا گوهر شناسان داخلی ارائه می شود.

حقیقت این است که، در اینجا هیچ معامله ای انجام نمی شود.این الماس های “ارزان” معمولاً همان چیزی هستند که هستند. الماس با کیفیت پایین که ارزش هزینه کردن ارسال آن به آزمایشگاه مناسب برای درجه بندی را ندارد. در عوض ، جواهرسازان غیراخلاقی از استاندارد درجه بندی ارزیابی “مستقل” و گزارش های مغرضانه داخلی برای بهتر جلوه دادن الماس های بی کیفیت روی کاغذ استفاده می کنند.

در نتیجه ، مصرف کنندگان تحصیل نکرده غالباً در دام این قلاب ها می افتند.انگشترهای الماس با شناسنامه GIAالبته این بدین معنی نیست که تمامی این شناسنامه های داخلی و یا خارجی نامعتبرند. نکته درباره تاریخ صدور شناسنامه الماس: سعی کنید تاریخ را بررسی کرده چون که ممکن است از تاریخی که گواهی صادر شده باشد تا به امروز سنگ آسیب دیده باشد و از ارزش آن کم شده باشد. شما ترجیحا باید الماس را با گزارش هایی که توسط یک آزمایشگاه مستقل گوهرشناسی مانند GIA یا IGI و AGS صادر شده است ، خریداری کنید. در حقیقت ، اکثر موسسه‌های گوهرشناسی نسخه مشابهی از سیستم درجه بندی GIA را اتخاذ می کنند. به عبارت دیگر ، اگر بتوانید گزارش GIA را بخوانید ، در درک درجه‌بندی گزارشات از موسسه‌های دیگر مانند AGS یا HRD یا IGI مشکلی نخواهید داشت. تفاوت اصلی بین این گزارشات درجه بندی آزمایشگاهی در اصطلاحات مختلف و طبقه بندی مورد استفاده است.

2. شماره ریپورت (Report Number) ، شکل و سبک تراش (Shape and Cutting Style) و اندازه‌ها (Measurements)

شماره ریپورت الماس GIAجزئیات بعدی که متوجه خواهید شد شماره ریپورت (گزارش) یا شماره شناسنامه است که یک سری منحصر به فرد از ارقام برای نگهداری این اطلاعات است. اکثر آزمایشگاه‌های گوهر شناسی این شماره را در پایگاه داده سرور خود نگهداری می کنند. از همه مهمتر، این شماره همچنین به شما امکان می دهد تا از طریق وب سایت آزمایشگاه گوهرشناسی مربوطه مستقیماً شناسنامه را تأیید و استعلام آنلاین کنید. به عنوان مثال برای پیگیری شماره ریپورت GIA کافیست به آدرس زیر کلیک کرده و شماره جلو Report Number را در محلی که میبینید وارد کنید.

در ادامه ، می توانید اطلاعات مربوط به مشخصات الماس را که به ترتیب ذکر شده اند ، بیابید: ، شکل و سبک تراش (Shape and Cutting Style) و اندازه‌ها (Measurements). ویژگی اول شکل سنگ و نوع تراش آن را توصیف می کند ، مانند تراش گرد برلیانی و… پس از آن ، می توانید اطلاعاتی را در مورد ابعاد فیزیکی الماس اندازه گیری شده در حد صدم میلی متر مشاهده کنید. هر الماس در هر شکلی که باشد باید کاملا اندازه گیری شده باشد تا برای شناسایی سنگ مورد استفاده قرار می گیرد . اندازه گیری دقیق ابعاد به شما کمک می کند که مطمئن شوید سنگی که در گواهی ذکر می شود همان سنگی است که در دست شماست حتی ممکن است برای رفع صدمات احتمالی سنگ دوباره تراش خورده باشد .

3. چهار فاکتور اصلی (4Cs) – طبقه بندی و ویژگی ها

نحوه خواندن اصطلاحات 4CS GIAبخش بعدی ، وزن (carat weight) بر اساس قیراط است که وزن سنگ اندازه گیری شده تا صدم قیراط را شرح می دهد. این بخش به شدت روی قیمت الماس اثر گذار است. بخش بعدی درجه رنگ (color grade) بر اساس ارزیابی این است که چقدر الماس ما بی رنگ است. درجه های رنگ از D تا Z و بعد از آن سیستم درجه بندی فنسی کالر اعمال می شود. بیشتر اوقات تفاوت این درجه بندی رنگها با چشم مشکل است که تفاوت زیادی نیز در قیمت الماس دارد.

درجه پاکی (clarity grade) توسط یک متخصص گوهر شناس تعیین می شود که سنگ را با بزرگنمایی 10 برابر بررسی می کند تا از نظر وجود اینکلوژن‌ها و عیوب داخل سنگ درجه بندی شود. این درجه بندی شامل:انواع درجه پاکی الماس بی رنگ

  • FL – Flawless : بدون نقص داخلی و خارجی. به شدت کمیاب.
  • IF – Internally Flawless : هیچ عیب و نقص داخلی وجود ندارد ، اما مقداری در سطح خود نقص دارد. الماس از درون و بیرون پاک است و بسیار کم یاب.
  • VVS1-VVS2 – Very Very Slightly Included (دو گرید): تشخیص مقدار خیلی خیلی کمی از اینکلوژنهای ریز تحت بزرگنمایی 10 برابر توسط یک متخصص گوهر شناسی آموزش دیده بسیار دشوار است.
  • VS1-VS2 – Very Slightly Included (دو گرید): مقدار بسیار کمی از اینکلوژنهای بسیار ریز فقط با بزرگنمایی 10 برابر و به سختی مشاهده می شوند.
  • SI1-SI2 – Slightly Included (دو گرید): مقدار کمی از اینکلوژنها با بزرگنمایی 10 برابر به راحتی تشخیص می دهید.
  • I1-I2-I3 – Included (سه گرید): اینکلوژنها با بزرگنمایی 10 برابر و همچنین برای چشم انسان قابل مشاهده است. در این حالت الماس میتواند بسیار ناپاک باشد.

5- نتایج منشا شناسی (ORIGIN RESULTS)

بخش comment سرتیفیکت الماس giaاین قسمت به توضیح این موضوع می‌پردازد که الماس شما از کجا استخراج شده است.

6- تناسبات (PROPORTIONS)

معنی PROPORTIONS در شناسنامه الماسدر مرحله بعد ، نسبتهای (proportions) مهم سنگ را که در نمای عمودی (profile view) نشان داده شده است ، خواهید یافت. شکل تناسبات برای افرادی که مایل به تجزیه و تحلیل الماس بر اساس اعدادی مانند درصد Table ، درصد عمق ، زاویه تاج ، زاویه پاویلیون و ضخامت کمربند (gridle) هستند ، مفید است. توجه: شکل تناسبات داده شده برای اشکال فنسی معمولاً مقادیر زاویه تاج و پاویلیون را حذف می کند و کیفیت تراش فنسی بر اساس نسبت طول به عرض تشخیص داده شود. به طور کلی شامل سه قسمت مهم:

الف) درصد Table الماس (Diamond Table)

Table الماس با تقسیم عرض Table (سطح رویه) به عرض (قطر) سنگ محاسبه می شود. اگر عرض فست 4 میلی متر و عرض الماس 5 میلی متر باشد ،٪ تیبل 80٪ است.

ب) عرض الماس (Diamond Width)

عرض الماس طول انتهای کمربند (قطر در وسیع ترین نقطه آن) تا انتهای دیگر آن است. عرض هنگام تعیین نسبت طول به عرض اهمیت بیشتری دارد ، که نشان می دهد نسبت الماس متناسب است.

ج) درصد عمق (Depth Percentage)

در دیاگرام تناسبات ، وجود کیولت و ضخامت کمربند الماس نیز نشان داده شده است. درصد عمق به ارتفاع الماس از کیولت تا بالاترین نقطه Table اشاره دارد. درصد عمق با تقسیم عمق به عرض محاسبه می شود و بر حسب میلی متر و درصد اندازه گیری می شود. به عنوان مثال ، اگر یک الماس عمق 4 میلی متر و عرض 4.5 میلی متر داشته باشد ، درصد عمق 88.8 درصد است. عمق کمتر در دو الماس با وزن برابر معمولاً به دلیل افزایش عرض بزرگتر به نظر می رسد. اگر درصد عمق خیلی کم باشد ، می تواند ظاهر تیره تری ایجاد کند زیرا الماس نیز نور را منعکس نمی کند. از نگاه کارشناسی کیولت خود فستی دیگر است. هرگونه آسیب به کیولت تاثیر جدی روی قیمت دارد . برای تراشهای های برلیانی مدرن ، فقدان کیولت (None) ترجیح داده می شود زیرا یک کیولت بزرگ می تواند باعث شود جذابیت معمول ظاهر الماس کم کند. برای ضخامت کمربند (Gridle) ، محدوده ای بین نازک – کمی ضخیم (thin – slightly thick) ترجیح داده می شود تا فست‌های الماس از نظر اندازه آن بزرگتر باشد.

7- خصوصیات پاکی (CLARITY CHARACTERISTICS)

هر الماس از نظر خصوصیات پاکی منحصر به فرد است. مانند اثر انگشتان ما ، پلات پاکی یک نمایش گرافیکی از “خال مادرزادی” الماس است. هنگام مشاهده نمادها و شناسایی انواع نقص ها ، باید بیشتر به آنچه می بینید توجه کنید. لکه های کوچک (خارجی) یا Blemishes با رنگ سبز مشخص می شوند در حالی که اینکلوژنها (داخلی) با قرمز مشخص می شوند.

8- مقیاس‌های درجه بندی

مقیاس های گرید بندی الماساین قسمت صرفا بخشی آموزشی و نمایشی از مقیاس‌های درجه بندی رنگ در ستون اول سمت چپ، گرید بندی پاکی الماس در وسط و درجه تراش را در سمت راست تصویر را نشان میدهد.

9- ویژگی های امنیتی و علائم اصالت

در قسمت آخر این برگه، باید به دنبال ویژگی های امنیتی باشید زیرا این ویژگی ها می توانند صحت شناسنامه الماس را ثابت کنند. به طور معمول ، این علائم امنیتی به صورت یک هولوگرام ، یک کد محصول جهانی یا یک مهر برجسته در می آیند. برای آرامش خاطر ، اکثر آزمایشگاه ها سرویس تأیید آنلاین را ارائه می دهند که در آن می توانید یک تأیید فوری انجام دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

پشتیبان تلگرام: ۰۹۱۹۳۴۹۱۱۲۷

پشتیبان واتساپ: ۰۹۱۹۳۴۹۱۱۲۷

ایمیل: info@dorgooneh.com

دفتر مرکزی: تهران، خیابان شریعتی

آخرین محصولات مشاهده‌شده

خوندن این مطالب را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم:

سبد خرید

طلا و جواهر درگونه با ارسال رایگان و 30 روز ضمانت مرجوعی جدیدترین کالکشن درگونه رو از دست نده! 

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.
فروشگاه
حساب من
0 مورد سبد خرید