قیمت روز طلا: 3,780,000 تومان
قیمت روز طلا: 3,780,000 تومان

نمادها در جواهرات و معانی آنها

در این مقاله چه می‌خوانیم ...

نمادها در طلا و جواهرات

در طول تاریخ، طلا و جواهرات نمادین همیشه محبوب بوده و به دلایل مختلفی پوشیده شده‌اند. برخی این جواهرات را به عنوان نماد فرهنگ یا ایمان خود می‌پوشند، در حالی که برخی دیگر آنها را به عنوان طلسم برای خوش‌شانسی و محافظت استفاده می‌کنند. این نمادها در جواهرات، ابزار قدرتمندی برای بیان هستند. البته برای بسیاری از افراد می‌توانند ارزش بسیار عمیق‌تری نیز داشته باشند.
اگر به دنبال یک جواهرات نمادین برای افزودن به مجموعه جواهرات خود یا هدیه دادن هستید، در این مقاله، ما به چند مورد از محبوب‌ترین نمادهای مورد استفاده در جواهرات و معانی آنها خواهیم پرداخت.

نیلوفر آبی (لوتوس)

روشنگری • خلوص • غلبه بر موانع
نیلوفر آبی به ما نشان می‌دهد که بیرون آمدن یک گل زیبا از آب‌های تیره چگونه است. این گل، نماد جاودانگی در بسیاری از ادیان از جمله بودیسم و هندوئیسم بوده است. معنای گل نیلوفر بر اساس نحوه رشد آن در طبیعت است. این گل به عنوان یک جوانه در آب‌های راکد (مرداب) رشد می‌کند و در نور به عنوان یک گل شکوفه می‌زند. لوتوس برای زرتشتیان نیز مقدس شناخته می‌شد.آنها معتقد بودند که محیط نامناسب زندگی، نمی‌تواند دلیلی بر بد پرورش یافتن انسان باشد. لوتوس به عنوان مظهر روشنایی نیز شناخته می‌شود.
لوتوس اغلب نمادی از غلبه بر مشکلات، روشنگری معنوی، رشد انسان، خلوص، کمال، قدرت، چرخه تولد و پیشرفت شخصی است.

دست همسا یا خمسه

محافظت • خوشبختی • شانس
دست همسا یا خمسه، جزو نمادهای کهن و بسیار قدیمی به شمار می‌رود که ریشه آن به آسیای شرق باستان برمیگردد. نام همسا از پنج انگشت هر دست گرفته شده است. دست همسا یک نماد چند فرهنگی است که ارتباط نزدیکی با محافظت از شر و آسیب دارد. در همه ادیان، همسا یک علامت محافظ است که نماد دست خدا و طلسم خوش شانسی است. گفته می‌شود این نماد برای صاحب خود، خوشبختی، شانس و محافظت از چشم بد را به ارمغان خواهد آورد.
دست همسا به دو مدل متفاوت، تصویر می‌شود؛ با انگشتان به سمت پایین یا بالا. اما این تفاوت معنای این نماد را تغییر نمی‌دهد. در برخی از تصویرها، انگشتان این نماد به هم بسته شده‌اند که گفته می‌شود برای صاحب خود، خوش شانسی می‌آورد. اگر انگشتان به سمت بالا و از هم جدا باشند، اعتقاد بر این است که چشم بد را دفع می‌کند.
بسیاری از مردم به پوشیدن جواهرات دستی همسا برای جذب خوشبختی، سلامتی و دوری از بدشانسی اعتقاد دارند. این همان چیزی است که این نماد را در جواهرات نمادین، محبوب کرده است.

خرید دستبند طلا با دست همسا

چشم نظر

حفاظت • سلامتی • خوش شانسی
نماد چشم نظر بر اساس افسانه‌ای است که می‌گوید کسانی که درخشش چشم بد را دریافت می‌کنند دچار بدبختی می‌شوند. گفته می‌شود کسانی که آن را می‌پوشند، در برابر شر محافظت می‌شوند.
چشم نظر برای اولین بار توسط بین النهرینی‌ها ثبت شد. امروزه ما این نماد را در فرهنگ‌های یهودی، مسیحی، مسلمان و همچنین جوامع بودایی و هندو می‌بینیم.

خرید گوشواره طلا چشم نظر

درخت زندگی

شروع‌های جدید • انرژی مثبت • هدف بالاتر
نماد درخت زندگی برای نشان دادن یک شروع جدید، انرژی مثبت، رشد و قدرت، جاودانگی و اهداف بالاتر شناخته شده است. ریشه‌ها و شاخه‌های آن، یادآور این است که شما به دنیای بیرون متصل هستید و هرگز تنها نیستید. این نماد، مفهوم بنیادین اینکه تمام زندگی روی زمین به نوعی به هم مرتبط است، را الغا می‌کند.

پروانه

روح • رستاخیز • انتقال • غلبه بر مشکلات
پروانه یکی از رایج‌ترین نمادها است و به عنوان نمادی از گذارهای اصلی زندگی شناخته شده است. چه تغییرات جزئی باشند، چه مشکلاتی که بر آنها غلبه می‌کنید یا رویدادهای مهم زندگی… بال زدن زیبای پروانه‌ها حرکت از یک مرحله به مرحله دیگر را با مهربانی نشان می‌دهد. بسیاری بر این باورند که پروانه نمادی است که برای آرامش و اطمینان بخشیدن به کسانی که عزیزی را از دست داده‌اند استفاده می‌شود که بدانند روح عزیزانشان زنده است.

خرید گردنبند طلا پروانه

لنگر

ثبات • اعتماد • امنیت
لنگرها یکی از محبوب‌ترین نمادهای ساحلی هستند. برای بسیاری از افراد، اقیانوس بیانگر یک سبک زندگی آزاد و آرام و احساس آرامش است. لنگر نیز از این قاعده مستثنی نیست. درواقع لنگر برای کند کردن یا توقف کردن قایق استفاده می‌شود. امنیت، اعتماد، ثبات و پایدار بودن از معانی این نماد است.

خرید دستبند طلا لنگر

ستاره

ستاره به دلیل همراهی با آسمان‌ها، نماد محافظت و هدایت الهی است. در یهودیت، ستاره داوود به عنوان نماد قدرتمند محافظت در نظر گرفته می‌شود، در حالی که ستاره‌ای دیگر نشان دهنده هدایت خداوند است.
ستاره همچنین بیانگر معنویت، انگیزه، راهنمایی، تشویق و به طور کلی برتری است. در گذشته معمولاً از ستاره‌های پنج و هفت پر در جواهرات استفاده می‌شد و اعتقاد بر این بود که برای صاحبش خوش شانسی می‌آورد.
امروزه ستاره در میان محبوب‌ترین نمادهای مورد استفاده در انواع جواهرات از جمله گردنبند، دستبند، گوشواره و حتی انگشتر باقی مانده است.

خرید انگشتر طلا ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

جدیدترین مطالب

پشتیبان تلگرام: ۰۹۱۹۳۴۹۱۱۲۷

پشتیبان واتساپ: ۰۹۱۹۳۴۹۱۱۲۷

ایمیل: info@dorgooneh.com

دفتر مرکزی: تهران، خیابان شریعتی

آخرین محصولات مشاهده‌شده

خوندن این مطالب را نیز به شما پیشنهاد می‌کنیم:

سبد خرید

طلا و جواهر درگونه با ارسال رایگان و 30 روز ضمانت مرجوعی جدیدترین کالکشن درگونه رو از دست نده! 

برای دیدن محصولاتی که دنبال آن هستید تایپ کنید.